Xiaomi m365 Pro Test – Vad är nytt och varför ska du köpa den?

Xiaomi har alldeles nyligen släppt sin senaste elektriska sparkcykel, Xiaomi m365 Pro. En uppgraderad version av deras storsäljande föregångare m365.

Den tidigare modellen är den mest sålda elscootern hittills ocj vi  har otroligt höga förväntningar på deras nya Pro modell. 

Den ska bland annat vara mer robust och ha fått sig en storleks uppdatering på såväl ram som motor.

Vi har kört elsparkcykeln och nedan kan du läsa om vad som är nytt, vilka mindre charmiga saker som finns samt exakt vad vi tyckte om den i över lag.

Test av Xiaomi M365 Pro

Den nya Pro modellen av m365 har en hel del att erbjuda. Men med våra stora förväntningar så finns det fortfarande lite kvar att önska sig av en så pass populär. Det finns ett par designmissar. Inga stora problem direkt, men eftersom de funnits på deras tidigare m365 modell så förutsatte vi att de skulle ha löst problemen till denna modell. Men tyvärr inte alla.

Men vi ska inte hänga upp oss på småsaker. Utan först går vi igenom allt som faktiskt är riktigt bra med denna elspark.

9.4 Total Score
Grym räckvidd!

Xiaomi som är experter på att skapa högkvalitativa produkter till ett attratikvt pris har gjort det igen. Uppföljaren till deras populära M365, M365 pro är här och den är verkligen packad med körglädje. Rejäl räckvidd, bastant ram och en kraftfullare motor är bara några uppgraderingarna.

Hastighet
8.5
Räckvidd
9.5
Komfort
10
Säkerhet
10
Funktion
9
PROS
  • Favorit design
  • Riktigt bra räckvidd
  • Högkvalitativ konstruktion
  • Stark motor
  • Kraftfullt bromssystem
CONS
  • Två mindre designmissar i konstruktionen
  • Punkteringsbenägna luftdäck
User Rating: Be the first one!
6,490.00
Offer tradedoubler.com
Last update was on: oktober 3, 2019 5:03 e m

Motor

Den har fått en ny uppgraderad motor som ger större effekt. Uppgraderingen av dess hub motor ger dig 300W och en maxeffekt på 600W. Det är 50W högre än originalmotorn som låg på 250W/500W. Detta var något som klart visade sig under vårt test där vi lät den nya Pro modellen genomgå samma tester som dess föregångare en gång gjort. Motorn ger dig klart bättre acceleration samt att det finns mer kraft att tillgå i uppförsbackar.

Batteri

Pro modellen har även fått en uppgradering vad gäller batteriet. Ett 474 Wh(36V/12.8Ah) batteri har monterats i ståplattan. Detta resulterade i att de behövt både bredda och förlänga ståplattan för att rymma det nya större batteriet. En anna positiv sak till följd av storleksuppgraderingn är att det blivit lite extra utrymme att stå på. Denna uppgradering ska enligt Xiaomi i runda slängar möjliggöra körning uppåt 45 km per laddning. Ingen dum siffra och inte alls så långt ifrån verkligheten som man kan tro. Under optimala förhållanden och med en väldigt energisnål(läs tråkig) körstil lyckades vi själva nästan nå den siffran om ändå någon kilometer kortare.

Bromsegenskaper

Xiaomi m365 pro är utrustad med en typ av kombinationsbroms. Denna typen av broms utnyttjar motorns egna elektriska broms samtidigt som den även bromsar via den stora skivbromsen monterad på det bakre hjulet. Den elektriska bromsen är även regenerativt vilket betyder att den laddar batteriet med hjälp av energin som bildas vid inbromsning. Båda bromsarna aktiveras via samma handbroms p styrets vänstra sida.

M365 vänster, M365 Pro höger.

Funktioner

Modellen är utrustad med ett otroligt stark och effektivt led framljus. 

Xiaomi har även äntligen tagit sitt förnuft till fånga och ordnat med en lcd-display så du kan avläsa data som hastighet och batterinivå mm utan att du behöver vara uppkopplad till en mobil enhet. 

En ny finess jag inte sett på andra elscootrar är att displayen lyser upp även vid laddning så du enkelt kan se exakt hur många procent batteriets laddning ligger på. En bra funktion för de som vill öka batteriets livslängd genom att aldrig ladda över 80-90%.

Den har samma enkla ihopfällningsmekanism som den tidigare versionen. Men de har förlängt och förbättrat själva handtaget som man använder vid ihopfällning.

Xiaomi pro framför, XIaomi m365 bakom.

Vikt

Det tråkiga när man bygger elektriska sparkcyklar är att i regel så ju starkare och bättre du gör dem desto tyngre blir dem. I det här fallet så är det den något större ramen i kombination med det stora batteriet som gett Xiaomi Pro en vikt på totalt 14.1 kg. Detta är en ökning på 1.9 kg i jämförelse med original m365.

Två kilo extra är inte hela världen, men det blir en ganska markant skillnad om du behöver bära runt på din elscooter under en längre tid. Men vill man ta sig uppemot 45 km på en ynka laddning så får man bita i det sura äpplet när det kommer till vikten.

Vår test data

Accelerations test – 0 till 25 km/h

Pro scootern kunde ta sig från 0 till 25 km/h på 6.8 sekunder. Det är nästan exakt 3 sekunder(2.9) snabbare än vid vårt test av ursprungsversionen från Xiaomi. En klar förbättring.

Bromstest – 25 km/h till 0

Med dess nya förbättrade bakbroms har Xiaomi Pro inga problem med att bromsa in och det är snabbt. Med en bromssträcka på knappa 2 meter kan vi konstatera att den nya större skivbromsen ger en ökad bromseffekt på 16.6%.

Backtest -14 graders lutning

I vårt backtest så använder vi oss av två olika metoder. 1 är start i backe och 2 är att vi når backen med full fart. Vi räknar tiden det tar för scootern att ta sig 4 meter i en lutning på 14 grader.

  1. Det tog scootern 4 sekunder att förflytta sig 4 meter från en stillastående position.
  2. Det tog scootern 2 sekunder att med full fart klättra 4 meter upp för backen.

Dessa värden är båda nästan dubbelt så bra som hos föregångaren.

Distans test – 100% till 0%

Det finns flera olika lägen på Pro modellen. Dessa är Eco, Normal och Sport.

Vi har testat scootern i högsta växel(sport) samt den lägsta eco. Det är blandad terräng som gäller med diverse mindre backar och grusvägar. Vi anser att detta kan ge våra besökare bästa möjlighet att förstå vad de kan förvänta sig. Vikt testförare: 78 kg

I sportläge tog vi oss hela 24 kilometer på en hel laddningar.

I eco-mode(optimal) tog vi oss hela 40 kilometer på ett fulladdat batteri.

Eco är kanske inte det roligaste att köra med, men behöver du utnyttja den maximala räckvidden batteriet har att tillgå så måste du tänka på hur mycket ström du gör av med. Ett bra läge när du behöver ta dig långt men kanske inte har så bråttom.

Sportläget ger dig en helt annan typ av körning. Scootern är riktigt pigg och rolig att köra. En avsevärt lägre effekt tapp än tidigare modeller. Runt 15-10% kvar av batteriet kunde man märka att den tappade lite extra kraft, speciellt i uppförsbackar. Men annars kunde vi hålla maximal hastighet hela tiden utan att det gav någon märkbar sänkning av körglädjen.

Viktigt att veta

Det fanns ett par mindre design misstag hos m365 standard som jag ä lite besviken över att de inte ordnat upp till denna modellen. 

Dessa är bland annat ihopfällningsmekanismen där det kan uppstå glapp efter en del körning. Detta kan enkelt ordnas upp med hjälp av ett distansgummi som finns från 3:e parts försäljare. En enkel och bra lösning som jag tycker de åtminstone kunde ha producerat och monterat som standard själva. Du kan köpa dessa gummidistanser här.

De har även glömt att göra om stänkskärmen i bak för baklyktekabeln. Det har visat sig att vid körning i gupp så skakar stänkskärmen i bak så att kabeln som sitter oskyddat under den tar i däcket och på så sätt riskeras att nötas sönder. Detta lämnar dig eventuellt senare med en icke fungerande broms/baklykta. Även här finns en så simpel lösning som en 3D printad plasthållare. Den kostar mindre än en hundring och tar knappt 5 minuter att montera. Den tar även bort missljud som uppstår när stänkskärmen skakar vid körning på dåliga vägunderlag. Något som är klart värt att köpa till tycker jag. Du hittar stänkskärmsstabilisatorn här.

Jag tycker det är otroligt slarvigt av Xiaomi att inte lösa dessa så simpla problem till Pro modellen när de vetat om dem i över två år. Men lyckligtvis är de rätt obetydliga och även om du inte köper till dessa grejer ovan så är det inte säkert att du får problem. Problemet med glapp i styrstaget kan även åtgärdas genom att man får efterdra skruvarna med jämna mellanrum.

Är Xiaomi m365 pro värd för dig att köpa

Jag skulle säga att det absolut är värt att köpa en Xiaomi Pro. Du får en riktigt stark arbetsmaskin som kan köra dig i princip vart du vill. Fötterna/benen blir i de flesta fall trött fortare än batteriet tar slut. Det finns en hel del förbättringar som gjorts och den redan otroligt höga körglädjen som avnjutits av miljoner människor redan har fått sig ytterligare ett lyft.

Priset på produkten i Sverige är lite högre. Men den finns att köpa från andra EU länder för ett något bättre pris. Dessa har även de garantier och oavsett så är m365:an väldigt enkel att göra egna ingrepp på om det skulle behövas någon gång. En så pass populär elscooter finns det en uppsjö av billiga tredjepartsdelar att tillgå.

Vi har samlat de populäraste butikerna nedan så du kan se vilken prisskillnad det handlar om och avgöra vad som skulle passa dig bäst.

We will be happy to hear your thoughts

Leave a reply